Een blog over bloggen

Bloggen is nog steeds da-bomb. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet al te vaak tijd voor maak, maar áls ik het doe, dan levert het me altijd superveel reacties op. Daarom nu deze blog over bloggen. Wat ga je allemaal lezen?

  1. Waarom zou je bloggen?
  2. 5 manieren om te bloggen
  3. 6 vormen van afsluiters, ook wel uitsmijters genoemd

Waarom zou je bloggen?

Ja, goede vraag! Waarom zou je bloggen? Ik heb 4 redenen voor je:

1. Je weet natuurlijk best dat het dé manier om je kennis te delen met de buitenwereld. Jouw blog zet jou neer als de expert. En weet je wat het mooie is? Mensen leren jou kennen op precies de manier die jij wilt. Jij mag het zeggen. Sterker nog, je mag alles zeggen! En je kunt er precies in kwijt waarom je de dingen doet die je doet. Waarom jij bepaalde onderwerpen belangrijk vindt. En waarom je daar aandacht aan wilt besteden in jouw blog.

Simon Sinek, een slimme gast uit de VS zegt het zo:

“People don’t buy what you do, but why you do it.”

Die blog is de uitgelezen plek om dat te laten zien!

2. Alle kennis die je deelt staat overzichtelijk op 1 plek. Stel je voor, jij bent de specialist op het gebied van bloemschikken. Dan weet jouw ideale klant dat er altijd iets leuks te halen valt op jouw pagina. Over soorten bloemen, over vazen, over boeketten, over de seizoenen, noem maar op. En ook als je klanten denken: hoe zat dat ook alweer met tulpen? Moest daar nou een beetje 7-up in het water? Zeker weten dat ze op jouw pagina komen kijken voor het antwoord.

3. Het houdt je scherp. Hoe dan? Elke keer dat je start met je blog moet je nadenken over de vraag: waar zit mijn klant nu op te wachten? Keer op keer ga je in de schoenen van je klanten staan en vraag je je af: wat hebben ze nodig? Die constante reflectie op je lieve klant houd je sharp as a knife.

4. Je oefent je schrijfvaardigheid! #lekkerschrijven. Hoe meer je het doet, hoe vloeiender die blogs uit je pen stromen.

5 manieren om te bloggen

Zijn er verschillende manieren om te bloggen dan? Jazeker! En het leuke is dat jij bepaalt hoe jouw blog eruitziet. Ik geef je wat inspiratie.

  • Tekst

Een blog is vaak een tekst die opgebouwd is volgens een vaste structuur. Met een kop, een intro en een afsluiter. Vaak met een plaatje erbij. Je weet vast wat ik bedoel. Eigenlijk exact dat wat je nu zit te lezen.

  • Curatie met jouw kijk op wat je deelt

Curatie is een mooi woord voor delen van bestaande content. Dus zie jij een instapost van Michelle Obama? Of een filmpje van de tennisser Nadal? Of een tutorial van NikkiTutorials? Deel het op je blog en geef vooral jouw kijk erop. Waarom houd je zo van Michelle Obama? En wat zie je in Nadal? En welke tip van Nikki maakte jouw verschijning nog sprankelender? Deel het met je lezer! Het bouwt aan jouw online karakter.

  • Infographic

Mensen zijn dol op feitjes. Dus kom je een mooie infographic tegen? Deel het op je blog. Of maak er zelf eens een met Canva. Bijvoorbeeld om een stukje van je kennis weg te geven. Denk aan een stappenplan, een cheatsheet of een how-to-lijstje. Oeh, goed idee.

  • Vlog

Een vlog is ook een blog. Maar dan met video. Zet die camera op je neus en filmen maar. Gewoon doen. Deel jouw kennis met je kijkers en geef duidelijke uitleg. Je klanten worden fans, let maar eens op.

  • Photo blog

Ken je de fotostrip van vroeger nog? Maak daar eens een variant op. Een bezoek aan het museum, de tandarts of je kantoor? Jij maakt er een photo blog van. Compleet met tekstballonnetjes. Zeker weten dat jouw klanten dat geweldig vinden. Ook te delen op Instagram.

6 manieren om je blog af te sluiten

Ik heb een paar manieren voor je bedacht om de blog af te sluiten. Ik noem dat de uitsmijter. Die uitsmijter is belangrijk om twee redenen:

– Het is de bestemming van je verhaal.
– De uitsmijter blijft hangen bij je lezer.

En het leuke is, deze tips kun je ook gebruiken bij andere teksten.

Sandwich – In de laatste alinea kom je terug op de info in de intro. Met een toevoeging die de lezer weer bij de essentie van jouw blog terugbrengt.

Oproep – Slotzin in de vorm van een persoonlijke mededeling, oproep of waarschuwing.

Voorspelling – Laatste zin of alinea waarin je vooruitblikt. Een kijkje in de toekomst, dat vindt je lezer altijd leuk.

Citaat – Je eindigt met een citaat dat het verhaal samenvat. Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Of: Als je niet kan winnen, moet je zorgen dat je niet verliest. Je weet wel van wie die is, toch?

Vraag – Eindig met een vraag die je lezer aan het denken zet of die aanzet tot actie.

Samenvatting – Vat samen waar het stuk over ging. Voor de snurkende of snelscannende lezer.

Dus pak je pen of toetsenbord en schrijf je onweerstaanbare blog. Super als je dat met me deelt.

Wil je meer tips?

Download dan meteen mijn 10 beste schrijftips voor ondernemers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *