Alles wat je wilde weten over inclusieve vacatureteksten

Een onderwerp waar ik helemaal van 'aan' ga. En dat is te merken. Media weten me te vinden. Opdrachtgevers zien hun resultaten verbeteren. En cursisten zijn verbaasd over alle eye-openers. Dus kijk, lees en leer!

Te weinig diversiteit op je werkvloer? Inclusieve vacatureteksten kunnen dit probleem verhelpen

Mooi artikel van Venture Capitalist Willemijn Verloop over het werven van vrouwen. Ik keek mee naar haar vacature en gaf haar tips. MT/Sprout schreef er een artikel over.

Inclusieve vacatureteksten bij NPO1

Ik werkte mee aan een uitzending van EenVandaag op NPO1 over inclusieve vacatureteksten. Ik geef je een kijkje in de keuken én in mijn werkkamer.

In NRC: Wie wil dat meer vrouwen solliciteren, moet inclusieve taal in vacatureteksten gebruiken

Samen met mijn cursisten van de Universiteit van Amsterdam en Unilever werkte ik mee aan een reportage van NRC. Compleet met tips en mooie inzichten.

Placeholder Image

Gratis e-book inclusief Werven, Selecteren en Schrijven

Esther Mollema van Direction schreef een nieuw e-book Inclusief Werven, Selecteren en Schrijven. Ik mocht daar een bijdrage aan leveren met mijn 10 tips voor inclusief schrijven.

Die wil jij natuurlijk ook! Laat je gegevens achter, dan stuur ik je het hele e-book. Goed dat je met diversiteit en inclusie aan de slag gaat.

ABN AMRO x Copyschool op Dutch Design Week

Soms word je al buitengesloten voordat je bent aangenomen

Uitsluiting komt nog steeds veel voor, ook op het werk. Soms gebeurt dat al voordat je bent aangenomen. Uit onderzoek blijkt dat vacatureteksten, al dan niet onbewust, vaak worden toegeschreven naar mannelijke sollicitanten. Eén van de redenen dat er – ook bij ABN AMRO – nog te weinig vrouwen in topfuncties zitten. En dat terwijl een divers team juist zorgt voor betere resultaten. Dit was een van de thema's waar Copyschool aan meewerkte op het Gelijke Kansen Paviljoen van ABN AMRO op de Dutch Design Week.

Placeholder Image

“Als iedereen inclusief schrijft, zorgt dat voor minder misverstanden en meer verbinding. En uiteindelijk een mooiere wereld.” – Jantien van Driel

Copyschool verzorgt trainingen ‘inclusieve vacatureteksten’.

In een inclusieve werkomgeving kom je helemaal tot je recht, ongeacht je leeftijd, levensfase, geloofsovertuiging, geslacht of herkomst. Iedereen respecteert elkaar. De organisatie waardeert verschillen en zoekt die zelfs om voor het werk te benutten. Dit biedt een kans aan mensen die op het eerste gezicht lastig aan werk komen.

En het mooie is dat steeds meer werkgevers inzien dat het niet alleen sociaal wenselijk is om inclusief te werken. Het is strategische noodzaak. Sterker nog, het levert je meer binding op. Intern, maar ook met de buitenwereld waar je klanten en toekomstige medewerkers zitten.

Om te innoveren en nieuwe businessmodellen te ontwikkelen hebben we creativiteit en innovatie van inclusieve teams nodig. Steeds meer ondernemingen zijn zich daarvan bewust en werken daar hard aan. En als je je als onderneming inclusief organiseert, dan hoort daar ook inclusieve communicatie bij. Daarom heb ik me in inclusief taalgebruik verdiept.

Wat levert dat op?

Deze training leert medewerkers HR en communicatie wat het inclusieve karakter van de organisatie voor consequenties heeft voor tekst.

Na de schrijftraining ‘inclusieve vacatureteksten’ zijn de deelnemers zich bewust van de verschillen, misschien van hun eigen vooroordelen, de positieve kanten en de mogelijkheden. En ze zijn in staat met hun teksten verbinding aan te gaan met de verschillende mensen die zo belangrijk zijn voor het reilen en zeilen van de inclusieve organisatie.

Kortom:

• Je wordt je bewust van de kracht van inclusief schrijven en weet dat inclusieve teksten bijdragen aan de diversiteitsdoelstellingen en het inclusieve karakter van je organisatie.
  • Je bent in staat teksten te analyseren op inclusief taalgebruik.
  • Je ziet kansen om de teksten te verbeteren.
  • Je bent in staat ‘standaardteksten’ te herschrijven naar inclusieve teksten.

Copyschool verzorgde trainingen voor onder andere:

• Bam Infra
  • Lentiz
  • Amsterdam UMC
  • Gemeente Rotterdam

Wil je meer weten over deze training? Kijk dan vooral even bij de online schrijftraining Inclusieve Vacatureteksten. Liever een training op maat voor je hele team? Neem dan contact met me op.