Zo schrijf jij je onweerstaanbare over-mij-pagina

Al jaren begeleid ik ondernemers bij het schrijven van webteksten. En weet je wat ze het allerlastigste vinden? De over-mij-pagina! Herken je dat? Je bent lekker op dreef, je hebt je ideale klant in beeld, je weet hoe je die moet helpen. Je producten of diensten heb je zo aantrekkelijk mogelijk omschreven. Je aanbod staat als een huis. Maar dan… dan moet je iets over jezelf vertellen. Dat is natuurlijk superspannend, het wordt opeens persoonlijk, je klautert het podium op. Licht uit. Spot aan. Weliswaar op je eigen website, maar het voelt kwetsbaar. Je voelt schroom. Je vraagt je af: is het nou echt nodig om wat over mezelf te zeggen? Misschien zou je het liefst die hele over-mij-pagina achterwege laten.

Niet doen dus! Zie het als een kans. Dit is jouw plek om te shinen.

Hoogste tijd om mijn tips met je te delen. Lees onderstaande door en volg de stappen.

• Waarom zou je een over-mij-pagina schrijven?
  • Welke onderdelen horen in een over-mij-pagina?
  • Maak het persoonlijk
  • Hoe sluit je af?

Waarom zou je een over-mij-pagina schrijven?

Maya Angelou zei het al zo mooi:

“I’ve learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.”

Dus denk eens na over het gevoel dat je je klant wilt geven. Je bent waarschijnlijk niet uniek met de producten of diensten die je aanbiedt. Waar jij wel uniek in bent? Dat is waarin jij het verschil maakt. Jouw klant doet zaken met je om wie je bent. Als jij op je over-mij-pagina al de connectie maakt met je ideale klant omdat je persoonlijk durft te worden, heb je al een heel waardevolle eerste stap gezet. Dus leg vooral uit waarom je gekozen hebt voor de business waarin je werkt. Waarom jouw hart daar een sprongetje van maakt en hoe blij je bent dat je deze missie hebt. Je brengt je gevoel over en laat daarmee jouw onweerstaanbare menselijke kant zien.

Bovendien: onderzoek wijst uit dat die over-mij-pagina belangrijk is. Onderstaande grafiek laat zien dat het, na je product- en dienstenpagina en de contactinformatie, de belangrijkste pagina is. Besteed er dus oprechte aandacht aan.

Welke onderdelen horen in een over-mij-pagina?

Je mag natuurlijk helemaal zelf weten wat je op je over-mij-pagina zet, het is tenslotte jouw website.

Maar heb je behoefte aan houvast? Werk dan volgens deze vaste opzet:

1. Ga in de schoenen van je klant staan, wat is de struggle van je klant? Hier heb je vast al over nagedacht toen je je ideale klant in kaart bracht. Denk aan rode vlekken in het gezicht, de concurrentie een stap voor blijven of die kinderen die ze soms achter het behang wil plakken.
  2. Vertel hoe jij je klant kunt helpen, want je bent op een missie. Je bent namelijk exact dat aan het doen wat het probleem van je klant oplost. Klant blij, jij blij.
  3. Vertel waarom dat jouw missie is.Je klant vindt het geweldig om te lezen waarom jij zo blij wordt van wat je doet. Het maakt je super aantrekkelijk als je vol vuur uitlegt waarom jij de dingen doet die je doet. Gogogo!
  4. Vertel waarom mensen met jou in zee gaan. Je weet waarom je ideale klant zaken met je doet. Dit leg je hier haarfijn uit. Dit geeft je nogmaals de ruimte om te laten zien dat je die klanten tot in hun vezels begrijpt.
  5. Gebruik testimonials. Je kunt nog zo goed uitleggen hoe fantastisch het is wat je allemaal onderneemt, maar niets is zo krachtig als een compliment van een tevreden klant. Dus kies de mooiste uit en zet die hier. Heb je nog geen testimonials? Ga die dan vragen aan je klanten of gebruikers. Mijn ervaring is dat ze je graag hiermee helpen.

Maak het persoonlijk

Trivia, wistjedatjes, nice-to-knows, aantrekkelijke feiten… allemaal manieren om het nog een tandje persoonlijker te maken en je lezer nog duidelijker te maken waarom jij zo bijzonder bent in wat je doet. Het geeft je de ruimte om iets over jezelf te vertellen dat niet meteen een link heeft met je product of dienst. Daarmee geef je jezelf en je bedrijf meer karakter. Denk aan die uitdagende hobby, je sterrenbeeld, je lievelingsboek of je grootste idool.

Daarnaast kun je hier ook facts delen. Bijvoorbeeld dat je e-book al 2.600 keer is gedownload, dat er al meer dan 1.000 mensen meededen aan je challenges en dat je in de afgelopen 15 jaar 86 liter inkt hebt weggeschreven.

Hoe sluit je af?

Sluit elke commerciële tekst die je schrijft af met een call-to-action. Laat je lezer niet bungelen, maar geef een manier om verder te gaan. Denk daarbij aan:

• Een button met Bel me terug
  • Een link naar je e-book
  • Je e-mailadres
  • Een link naar je contactformulier
  • Een link naar je portfolio waarmee je lezer meer te weten komt over jouw ervaring

Wil je iets meer achtergronden leren over de Over-Mij-Pagina? Volg dan deze online les van Copyschool. Met werkboek. Slechts € 49.